lunes, 7 de abril de 2008

Anàlisi dels capítols 1 i 2 del llibre "Les TIC a l'Educació Infantil"

  • CASES, J. i TORRESCASANA, M.R. Les TIC a l'Educació Infantil. Dossiers did@c-TIC's . Editorial UOC. Barcelona, 2006.

La nostra realitat actual no és la mateixa que fa mig segle en molts aspectes. Per tant l’escola com a transmissora de la cultura ha d’adaptar-se a la realitat actual. És el cas de les noves tecnologies, que en deu anys han evolucionat radicalment de manera que avui en dia tots ens fem servir d’aquestes d’una manera o una altra diàriament. Per això, l’escola no ha de quedar impassible a aquest fet sinó que ha d’incorporar-lo per tal d’adaptar-se a la realitat actual. En el llibre de “Les TIC a l’Educació Infantil” partint de l’anàlisi de la necessitat de les noves tecnologies intenta aproximar-nos a com introduir les noves tecnologies en l’Educació Infantil.
En el primer capítol, els autors intenten reflexionar sobre la necessitat de la introducció de les TIC a l’escola des de l’educació infantil. “L’anomenada revolució digital que ha donat lloc a l’actual societat de la informació està aconseguint modificar de manera important la nostra societat implicant-hi tothom. La informàtica, les telecomunicacions, el món audiovisual, l’electrònica i l’accés a gran quantitat d’informació s’han incorporat a les nostres vides en un camí sense retorn” Tal com s’indica en aquest paràgraf la revolució digital és una realitat que implica a tot el món incloent també als nens.
Les TIC (Tecnologies de la Informació i de la Comunicació) estan presents de manera quotidiana a la vida dels nens: televisió, ordinadors, MP3s, càmeres digitals...Tots els nens tenen contacte amb aquets en el dia a dia. A més a més cada vegada és més necessari la seua utilització. Per tant, és necessari que la utilització de les noves tecnologies s’implante a l’escola, ja des de l’educació infantil, per tal d’adaptar-se a la realitat social actual.
En el segon capítol s’intenta fer un esbós de quines són les principals aportacions de les TIC a l’Educació Infantil. Hem de tenir en compte que els nen quan arriben a l’escola els seus coneixements sobre l’ús de les noves tecnologies no és nul. Per això és necessari partir d’allò què els nens ja saben i amb l’ajuda del mestre, qui ha de ser un guia i no un instructor, puga introduir-se en el seu ús
Si estem d’acord en que les noves tecnologies tenen cabuda dins de l’escola en tots els nivells, evidentment açò implica que el seu treball estiga explicitat al PCC (Projecte Curricular de Centre). I és que hem de tenir en compte que mitjançant les TIC podem treballar continguts curriculars de les tres àrees curriculars de l’Educació Infantil: Descoberta d’un mateix, Descoberta de l’entorn natural i social i Intercomunicació i llenguatge.
A més a més, la introducció de les noves tecnologies a l’aula d’Educació Infantil també afecta a l’organització del espai (ordinador a l’aula: racó del ordinador?, aula dels ordinadors: també per a infantil?), del temps (és dedicarà una hora determinada setmanalment o quan la situació o requereixca?) i la metodologia (s’utilitzaran l’ordinador per tal de repassar conceptes treballats a classe o s’utilitzaran les noves tecnologies per globalitzar el treball de l’aula?).
Per això, és molt important que en la introducció de les noves tecnologies a infantil reflexionem sobre quins recursos són els que realment necessitem per tal de fer activitats significatives i amb utilitat per als alumnes.

No hay comentarios: