miércoles, 9 de abril de 2008

Anàlisi dels capítols 4 i 5 de "Les TIC a l'Educació Infantil"

  • CASES, J. i TORRESCASANA, M.R. Les TIC a l'Educació Infantil. Dossiers did@c-TIC's . Editorial UOC. Barcelona, 2006.

Si pretenem introduir les noves tecnologies a l’escola, aquesta feina no consisteix en dotar l’escola d’una sèrie d’ordinadors, càmeres digitals, projectors... Aquesta seria la tasca física de dotació de l’escola però per tal de traure-li profit educatiu aquests recursos digitals hem de reflexionar sobre com hem de gestionar el seu ús. Al capítol 4 del llibre de Cases i Torrescasana, s’intenta reflexionar sobre aquest tema: Organització i gestió de recursos TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació).

En primer lloc és imprescindible l’organització dels mestres per tal de arribar a acords de com es distribuiran els recursos tecnològics a l’escola i amb quina finalitat. Per a la facilitació d’aquesta tasca es pot crear a l’escola una comissió d’informàtica de què formaria part al menys un mestre per cada cicle. Les principals funcions d’aquesta comissió estarien entre altres: informar a tots els mestres sobre els programes que estiguen a disposició de l’escola, mantenir els ordinadors, càmeres... en bon esta, incloure les TIC en la feina que es realitza en les distintes àrees curriculars...

A més a més l’equipament de l’escola idoni per poder treballar les TIC de manera adequada deuria de constar: d’un espai wifi, d’una aula d’ordinadors organitzada adequadament en funció de perquè vaja a ser utilitzada, disposar d’ordinadors a l’aula per tal de facilitar el seu ús, una bona dotació d’impressores i escàners, canó de projecció, càmera de fotos i de vídeo, pantalles tàctils per a les aules de 3 anys on la utilització del ratolí encara és complicada.

L’aula ideal d’Educació Infantil per a treballar fent ús de les TIC hauria de tenir quatre ordinador, connectats a la xarxa interna de l’escola i a Internet. A més a més, hauria de disposar d’una impressora, i que fora fàcil la instal·lació en un moment concret d’altres elements perifèrics, com per exemple: canó de vídeo, càmera digital... Si a l’aula d’infantil es disposara d’aquest material podríem integrar les TIC en les tasques quotidianes de la classe, podent accedir en qualsevol moment.

Hem de tenir en compte que si introduïm el treball de les TIC a l’aula, la nostra metodologia canvia i per tant hem d’establir quins conceptes, quines habilitats i quines actituds es treballen mitjançant les TIC.

El capítol 5 del llibre, és un recull de programes i recursos més habituals per al segon cicle de l’Educació Infantil. Però abans de fer una tria d’aquells programes i enllaços que m’han semblat més interessants crec que és important citar una frase de l’últim paràgraf del capítol: “... Però no n’hi ha prou a tenir molts recursos tecnològics a les aules, sinó que el que cal es fer-ne un ús educatiu....” Pense que moltes vegades ho oblidem quan realment és el més important, tot allò que fem a classe ha de tenir un sentit per als nens i tenir una finalitat educativa.

De la llista de programes present al llibre, destaque l’adaptació del Word per a Educació Infantil. No coneixia que l’existència d’aquesta, que simplifica l’aparença del Word per tal de facilitar-ne el seu ús al nens. Es pot descarregar des de la següent adreça: http://www.xtec.es/~jfonoll/adaptacions_word/ .

Un programa que ofereix moltes possibilitats de treball es el conegut JClic. Mitjançant les activitats del JClic podem repassar tot allò que estem treballant a classe. En la Zona Clic (http://clic.xtec.net/es/) podem descarregar-nos aquest programa i també disposem d’un gran nombre d’activitats organitzades per nivells, idioma i temàtica per a aquest programa.

Dins del llistat de recursos que ens ofereix el llibre en destaque tres que no coneixia i m’han semblat molt interessants per a Educació Infantil:

- El món per un forat http://www.edu365.cat/infantil/monperunforat/ . Està format per material audiovisual i activitats que s’organitzen al voltant de tres blocs de continguts: Paisatge, societat i essers vius. Dins de cada bloc hi ha diversos temes cadascun dels qual té un vídeo, distints activitats, dibuixos i fotografies.

- L’entorn educatiu http://www.educalia.org/. Pàgina on hi ha diverses activitats per a nens des de infantil a secundaria on entre altres temes hi ha activitats que fomenten el respecte cap a la naturalesa (“estalvi gota a gota”, “investiga els residus”...)

- Recursos per a l’educació infantil http://www.xtec.cat/~aperez83/infantil.htm . Pàgina on es recull un llistat de propostes educatives, experiències i portals infantil. Ofereix material molt interessant.

- “Salix i els sentits” http://www.lacenet.org/sentits/ Pàgina on es recullen propostes didàctiques per treballar els sentits. Una sèrie d’escoles que participen en aquest projecte penja també en aquesta pàgina les seues experiències. És molt interessant perquè no sols tens una proposta sinó també com s’ha dut a terme en classes d’Educació Infantil.

Per tal de concloure l’anàlisi de “Les TIC a l’Educació Infantil”, aportaré què és allò que he aprés durant la realització d’aquesta tasca. Tant la lectura del llibre com en el seu anàlisi posterior m’ha servit per tal de conèixer més per què és necessari introduir el treball de les noves tecnologies en l’Educació Infantil, com podem dur a terme aquest treball tant pel que fa a implicacions de recursos necessaris com a un nivell més metodològic i una sèrie de programes i recursos des dels quals podem partir.

No hay comentarios: